Bocor.

🌴POKET BOCOR🌾

Imam Masjidil Haram dalam khutbahnya mengatakan:

إحذروا الكيس المثقوب

Hati-hatilah dengan poket yg bocor

” تتوضأ أحسن وضوء ” لكــن. .. تسرف في الماء’ كيس مثقْوب

Engkau telah berwudhu’ dgn sebaik-baik wudhu’ akan tetapi engkau boros memakai air, (itu sama dengan)
poket bocor

” تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم *كيس مثقْوب.

Engkau bersedekah kepada fakir miskin kemudian engkau menghina dan menyusahkan mereka, (itu seperti)
poket bocor

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك” لكــن. .. قاطع الرحم كيس مثقْوب

Engkau solat malam hari, puasa di siang hari dan mentaati Tuhanmu, tapi engkau memutuskan (tali) silaturrahim, (jelas itu adalah)
poket bocor

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش” لكـن .. تسب وتشتم وتلعن كيس مثقْوب

Engkau berpuasa dan sabar dengan haus dan lapar, tapi engkau menghina dan mencaci, (sama dengan)
poket bocor

” تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس “لكـن .. العطر فواح كيس مثقْوب

Engkau memakai penutup muka dan baju labuh , tapi minyak wangi baunya menyengat, (itu)
poket bocor

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه كيس مثقْوب

Engkau memuliakan tamumu dan berbuat baik kepadanya, tapi setelah dia pergi engkau mengumpatnya, (sungguh itu)
poket bocor

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران .

Pada akhirnya engkau hanya mengumpulkan kebaikanmu dalam poket bocor, satu sisi engkau mengumpulkan dengan susah payah kemudian engkau menjatuhkannya dengan mudah di sisi lain.

Ya Rabb, kami mohon hidayah dan ampunan atas kami dan orang-orang yg kami cintai

عجائب الشعب العربي :

Keganjilan-keganjilan kaum muslimin umumnya :

1- لايستطيع السفر للحج لأن تكلفة الحج مرتفعه .. لكن يستطيع السفر رغبةً في تغيير الجو !
ألا إن سلعة الله غالية

1. Tidak mampu pergi haji kerana pembiayaannya besar, akan tetapi sanggup pergi melancong mengganti suasana,
bukankah perdagangan Allah itu mahal

2- لايستطيع شراء الأضحية لغلاء السعر لكن يستطيع شراء آيفون لمواكبة الموضة.
ألا إن سلعة اللَّـه غالية

2. Tidak sanggup membeli haiwan korban kerana harganya yg mahal, tapi sanggup membeli iPhone sekadar ganti model baru.
bukankah perdagangan Allah itu mahal

3- يستطيع قراءة محادثات تصل إلى ١٠٠ محادثه في اليوم ..
ولا يستطيع قراءة ١٠ آيات من القرآن بحجة ليس لديه وقت لقراءة القرآن
ألا إن سلعة الله غالية

Sanggup membaca chating hingga seratus percakapan setiap hari, namun tidak sanggup membaca 10 ayat Al-Qur’an dengan dalih tiada waktu yg cukup untuk membaca.
bukankah perdagangan Allah itu mahal

قليل من سيرسلها لأنه يشعر بالحرج .

Sedikit yg mahu menyebarkannya/ memviralkannya kerana merasa berat..

تخيل ان الله يراك وانت تنشرها لاجله.

Impikan di fikiranmu bahwa Allah selalu melihatmu.. Dan engkau menyebarkannya keranaNya..

اذا اعجبتك الفكرة .. فانشرها .
وإذا لم تعجبك .. فمر كأنك لم ترى شيئا.

Jika engkau rasa terpanggil disebabkan tulisan ini maka sebarkanlah.. Namun jika tidak, maka anggaplah engkau tidak pernah lihat..

ياربu من يرسلها ترزقه من حيث لايحتسب

Ya Rabb… Siapa yg mahu menyebarkan tulisan ini berilah rezeki kepadanya dari arah yg tidak disangka-sangka…

Ameen Ya Rabbal Alameen…

Jumaat berkat.

IMG-20181220-WA0008*JUMAAT BERKAT*

InsyaAllah program, Jumaat Berkat akan di teruskan pd 21 hb 12 akan datang,
Pertubuhan Rumah Anak Kesayangan Pulau Pinang, sgt mengalu alukan sumbangan daripada semua utk agihkan makanan pd golongan miskin, anak yatim n para gelandangan.

Sumbangan boleh lah dibank in ke Maybnk.

*5071 3424 1223*
RUMAH ANAK KESAYANGAN

Mudahan usaha murni ini menjadi saham kita di akhirat nanti.

Ibu.

*MUTIARA YANG DIBUANG*

SUAMI isteri yang kaya raya……..saat masuk rumah dan mereka melihat ruang makan yang kotor…..dan tercium bau aroma tidak sedap…. “pesing”.

Sementara di sudut meja makan terlihat….nampak seorang ibu tua sedang berusaha keras untuk bisa menyapu.

*Istri :*
DIA bersuara keras membentak ibu tua itu !!!
Ini pasti ulah ibu, kan……?
Ibu ngompol di lantai kan……..?
Lihat tuh, meja kotor….. makanan tercecer dimana-mana….. lantai juga Waduuuuuh (marah dan geram)….. ibu…ibu !!
Ini rumah bukan gudang…….ibu !!!!!

*Suami :*
Sudahlah mama…. jangan bentak ibu seperti itu, kasian…..ibu kan sudah tua

*Istri :*
Tidak bisa begini terus- menerus….Kalau tiba² ada tamu yg datang…. apa jadinya ???? Sebaiknya besok kita bawa ibu ke panti jompo…..Saya akan bawa !

*Suami :*
Jangan ma….! Itu kan ibumu….masa’ dibawa ke panti jompo ???
……………….

Setelah ibu tua itu dibawa ke panti jompo si istri benahi merapikan kamar ibunya……..
Dibawah kasur ditemukan sebuah buku lusuh dengan kertas yang agak kuning kusam.

Dia tertarik karena….koq ada foto dirinya sejak kecil dan remaja, di halaman depan bertuliskan judul buku :

*”PUTRIKU buah HATIKU”*

*Istri :*
Terduduk lesu setelah membaca tulisan ibunya itu.

Diawali hari dan tanggal lahir dia. “Aku melahirkan putriku….biar terasa sakit dan mandi darah….aku bangga bisa punya anak”
Ya…..aku bangga bisa berjuang tanpa suami yang telah mendahuluiku.

Aku rawat dengan cinta….aku besarkan dengan kasih….aku sekolahkan dengan airmata….aku hidupi dia dengan cucuran keringat.

Kuingat…..ketika kubawa ke klinik untuk imunisasi…..diatas angkot….dia nangis lalu kubuka kancing blus dan susui dia….aku tak merasa malu….bahkan tiba-tiba dia kencingi aku…..tapi biarlah.

Tiba² dia batuk kecil…. muntah….dan basahi rokku.

Hari itu terasa indah bagiku….biarpun aku basah oleh kencing dan muntahannya….aku tetap tersenyum….. bangga sekali.

Kejadian itu berulang-ulang beberapa kali.

Aku tak peduli apa kata orang diatas angkot…. asalkan putriku bisa tumbuh sehat….Itu yang utama bagiku.

*Istri :*
Sambil baca….. airmatanya mulai meleleh turun….hati terasa perih….dada sesak.
Tiba² dia berteriak keras….meraung-raung sejadi-jadinya “Ibuuuuuuu…….ibuuuuu..”!! Sambil berdiri setengah berlari ke garasi.

*Suami :*
Suaminya kaget lihat ulah istrinya dan bertanya : “Keeeenapa ma, ada apa ?????”
Terisak dia jawab : “Aku harus bawa kembali ibuku”.

Tiba-tiba telpon berdering….diterima suaminya lalu……..
“Mohon bapak dan ibu segera datang ke panti sekarang……cepat !!!”

Mereka buru-buru ke panti….saat masuk, nampak tubuh ibu tua sudah lemah, sedang diperiksa dokter.

*Istri :*
si istri berteriak histeris sambil menangis menahan air mata “Ibuuuuu……..”!! Ibunya lemah tanpa bersuara dan berusaha memeluk kepala anaknya seraya berbisik pelan dan bercucur air mata….. “Anakku…ibu bangga punya kamu….seluruh cinta kasih hanya buat kamu nak… Maafkan ibu. iiiii…ibu saaayyyaaaang padamu (sambil memejamkan mata)”
Sang ibupun menghembuskan nafas… meninggal dengan damai

Anaknya meraung-raung keras sekali….menangis dan menyesal !!!!! “Ibuu….ibuu…. aku minta ampun buu…… aku durhaka sama ibuu.. ampun…ampuni aku bu. iiibuu…jangan tinggalkan aku bu.

*”Anak macam apa aku ini….anak macam apa…….ampun buu….ampuni aku ibuuu*”

*SUADARAKU…SAHABATKU…* masih KAH ada ibu dan ayah disisimu ?

KALAU orang tua masih ada rawatlah dengan sepenuh hati… kalau telah mendahului kita lakukan pelimpahan jasa.

Nilai apa yg terbersit dari kisah ini ?

Ingatlah Saudaraku :

* kegeraman mengantar kita “memeluk karma buruk ”

* tindakan bodoh, membuat kita “merangkul durhaka”

* sikap ego, mendorong kita “mendekap nista”

* sesal yang terlambat, menarik kita “bergelimang keperihan dan PENYESALAN”

Berpikirlah arif, bertindak dengan bijak, berucaplah yang patut….berikan kasih sayang dgn jiwa…..dan hiduplah penuh dengan KASIH.

_Semoga hati kita menjadi lembut dalam memberikan bakti pd org tua….❤._

_Pelajaran yg harus kita ubah,tingkah laku kita,tehadap org tua, terimalah dia apa adanya, krn dia satu²nya yg bisa memberikan kehidupan kita di dunia ini._👍👍
Sekarang fikir sejenak atas amal dan iman kita.

1. bagi anak anak jgn derhaka kpd kedua ibubapa. hormati la mereka.

2. bagi isteri isteri taatlah kpd suami yg taat kepada Allah. mrk adalah jalan mudah kamu ke syurga.

jgn terlalu ikut nafsu sebab nafsu yg tidak ditundukkan dgn perintah al quran dan hadis akan mudah mencari jalan jalan lain sebagai gaya hidup.
..

😭😭😭

30

En Ahmad Zamri 47 tahun, seorang Pensyarah Sains Komputer dari Malaysia Dia meninggal dunia disebabkan oleh kanser pankreas pada 2008, tetapi dia menulis buku “The Last Lecture” pada 2007. Suatu legasi yang dia tinggalkan.

Dalam suratnya kepada isteri dan anak-anaknya, Didi Lokman, dan Cici dia menulis satu panduan yang sangat baik, “Panduan Untuk Hidup Yang Lebih Baik” untuk isteri dan anak-anaknya.

Bagaimana untuk memperbaiki hidup anda.

1. Jangan bandingkan hidup anda dengan orang lain. Anda mungkin tidak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka.

2. Jangan mempunyai pemikiran negatif terhadap benda yang kamu tidak boleh kawal. Sebaliknya, tumpukan tenaga anda terhadap benda yang positif yang anda miliki pada masa ini.

3. Jangan terlebih buat apa yang anda mampu. Cukuplah setakat yang anda mampu.

4. Jangan terlalu serius terhadap diri anda. Tiada siapa yang berbuat demikian.

5. Jangan bazirkan tenaga anda terhadap gossip.

6. Berfikir lebih jauh bila anda masih terjaga.

7. Iri hati adalah sia-sia. Kamu sudah mempunyai semua yang kamu perlukan.

8. Lupakan perkara yang sudah lepas. Jangan ungkit kesilapan pasangan anda di masa lampau. Ianya akan menghancurkan kegembiraan anda di masa kini.

9. Hidup ini terlalu singkat untuk membenci sesiapa. Hindarkan daripada membenci sesiapa.

10. Berdamailah dengan masa lalu kamu supaya ia tidak akan merosakkan masa sekarang kamu.

11. Tiada siapa yang mengawal kegembiraan kamu selain dari kamu sendiri.

12. Ketahuilah bahawa hidup ini ialah seperti sekolah dan kamu di sini untuk belajar. Masalah ialah salah satu dari kurikulum yang akan muncul dan pergi seperti kelas algebra, tetapi pengajarannya akan kamu pegang seumur hidup kamu.

13. Senyum dan tertawa selalu.

14. Kamu tidak perlu menang setiap pertengkaran. Setuju untuk tidak setuju.

15. Hubungi keluarga kamu selalu.

16. Beri sesuatu yang baik untuk orang lain setiap hari.

17. Maafkan orang lain.

18. Luangkan masa untuk orang yang berumur 70 tahun ke atas dan 6 tahun ke bawah.

19. Pandangan orang lain terhadap kamu bukan urusan kamu.

21. Pekerjaan kamu tidak akan menjaga kamu bila kamu sakit tetapi keluarga kamu akan menjaga kamu. Selalu berhubung.

22. Dahulukan Tuhan dalam segala yang kamu fikir, katakan dan buat.

23. Tuhan itu penyembuhan.

24. Buat perkara yang betul.

25. Bagaimana baik atau buruk pun situasi sekarang, ia akan berubah.

26. Bagaimanapun yang kamu rasa, bangun, salin pakaian dan pergi.

27. Yang terbaik akan datang kemudian.

28. Buang apa yang tidak berguna atau yang tidak menggembirakan.

29. Bila kamu terjaga di waktu pagi, bersyukur kepada Tuhan.

30. Kalau kamu kenal Tuhan kamu akan gembira selalu. Jadi, bergembiralah selalu.

Apabila kamu mengamalkan kesemua di atas, kongsikanlah pengetahuan ini dengan orang yang kamu sayangi, orang di sekolah kamu, orang yang kamu selalu bermain bersama, orang yang kamu kerja bersama, dan orang yang tinggal bersama kamu. Bukan sahaja ianya akan memperbaiki hidup anda, tetapi juga orang di sekeliling anda.

Menarik utk dikongsikn bersama..😊😊😊

Asset th.

Auditor luar yang mengaudit akaun Tabung Haji sebelum ini adalah Earnst & Young (EY). Sebaik-baik menang PRU-14, Pakatan terus melantik Price Waterhouse Cooper (PWC) sepertimana yang dinyatakan oleh Mujahid untuk mengaudit Tabung Haji.

Selain auditor luar, satu lagi watak penting adalah Auditor General yang pada ketika itu disandang oleh Ambrin Buang.

Dilaporkan dari 2015 sehingga 2017, auditor melaporkan aset mengatasi tanggungan (liabiliti) bagi TH: RM1.4 bilion pada 2015; RM701 juta pada 2016 dan RM350 juta pada tahun 2017.

Laporan kewangan Tabung Haji 2017 dibuat dan disiarkan kepada umum pada 4 April 2018 tidak menunjukkan sebarang angka kerugian RM4 bilion seperti yang dikatakan oleh Mujahid.

Namun bermula pada 9 Mei 2018, Tabung Haji mulai mengalami kerugian-kerugian besar apabila saham-saham yang dipegangnya, mulai jatuh nilai dan kejatuhan nilai tersebut berterusan sehingga ke hari ini.

RM4.1 billion yang diuwar-uwarkan itu, sebenarnya datang dari unrealised losses akibat pasaran lemah Bursa KL yang underperforming.

Susutnilai saham mengikut Malaysian Accounting Standards MFRS139, sebarang keuntungan atau kerugian dari fair value tak sepatutnya dikira selagi ianya tak dijual, disposed or impaired.

Dalam bahasa yang lebih mudah, RM4 BILION ADALAH PENIPUAN TERANG-TERANG UNTUK MEMBOLEHKAN PAKATAN YANG DIKETUAI DAP MENYAPU DAN MEROMPAK ASET-ASET TABUNG HAJI.

Tiada Melayu atau UMNO atau PAS yang merompak RM4 bilion Tabung Haji, sebaliknya yang sedang cuba merompak atas nama ‘KAWALSELIA BANK NEGARA’ adalah pihak yang bersungguh-sungguh nak jual semua aset-aset berkaitan Melayu dan Islam seperti Tabung Haji dan PNB.

SEBARKAN SEBANYAKNYA…

Khadam.

*Kita Malaysia, tiada istilah Bumi Melayu*-
konvensyen amanah 2018

Allah jadikan Jazirah Arab dengan bangsanya Arab dgn. berbagai Nasabnya

Allah jadikan India nan luas buat bangsa India, hindi dan bernasab India.

Allah jadikan China sayup mata keluasannya dengan kaum bangsa Cinanya.
Setiap bangsa Allah kurniakan tanah airnya….

Sayang sekali, Allah SWT kurniakan Tanah Melayu secebis dari peta dunia, ada pula makhluk menidakkan hak bangsa bertuan tanahnya… kontrak sosial di buang ke mana? Hebat sangatkah manusia² ini, pakaian sendiri di jahit orang, makan sekeluarga masih di suap pemerintah, berjalan sendiri masih di papah orang, baru tumbuh taji sudah berkokok garang.

Suluh diri jika berjati diri
koreksi peribadi gagahkah tidak terperi
Yang di badan masih rapuh sendi
Yang di jiwa masih lemah nan hati
Ada sekupang berlagak seringgit
Ada seringgit berbelanja seratus
Manusia apakah mereka membingit
Bicara tinggi melangit sembang macam bagus.

Jika di rujuk Jepun negara termaju sekalipun, tiada hak kewarga negaraan bagi pendatang, hatta beberapa keturunan lahir dan membesar di bumi matahari terbit ini, masih hanya layak memegang pemastautin tetap sahaja. Dan telah termaktub dalam kontrak sosial terdahulu dan di terima pakai oleh semua. Kamu pulak yang serahun jagung berlebihan pula.

PAN sedarkah apa yang di rapikkan? sedangkan hidup Pan hanya menumpang, usahlah berlebihan sangat berbohong dan berjanji…sampai waktu akan U turn juga nantinya. Mengampu tuan politikpun janganlah memandai-mandai Hak bangsa di gadaikan. Bukan kamu sahaja Melayu, malahan lebih 80% kami di luar Pan juga Melayu…kalaupun kalian 25%, barangkali sudah banyak berkurang kerana menyedari Parti kalian tarafnya ialah sekadar Khadam sahaja.

Becerminlah…

TIGS